Referat fra generalforsamling i Skummesalen
Torsdag den 23. april 2026 kl. 19.00
Dagsorden
1. Valg af dirigent
2. Formandens beretning
3. Fremlæggelse af årsregnskab
4. Fastsættelse af kontingent
5. Behandling af indkomne forslag
a. Nye vedtægter
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer
7. Valg af 2 suppleanter
8. Valg af revisor
9. Eventuelt
Ad 1 Valg af dirigent
Bestyrelsen foreslår Benny Stenkær
Benny Stenkær blev valgt, og konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indkaldt
Ad 2 Formandens beretning
Formanden, Niels Vinther fremlagde beretningen:
2025 har mildt sagt været et tumultarisk år for Skummesalen.
Ved forrige generalforsamling blev det meste af bestyrelsen udskiftet. Den afgående bestyrelse havde også siddet i mange år, så det var naturligt at de fleste ønskede at få en pause for jobbet, og få nye kræfter ind.
Det har bare været en stor opgave for os nye at sætte os ind i alle de processer og rutiner, der sikkert har været naturlige for de afgående, men noget vi nye først skulle sætte os ind i.
Anne Marie Stenkær havde lavet et kæmpe arbejde med at forsøge at samle alle trådene i et dokument med det hele.
Alligevel har året været præget af at vi:
· I en lang periode ikke havde adgang til Skummesalen postkasse
· At vi først her i 2026 har fået adgang til Skummesalens hjemmeside
· At vi først i 2026 har fået adgang til Skummesalens facebookside.
Heldigvis lovede Anne Marie ved sidste års generalforsamling at fortsætte med at holde snor i udlejnings aktiviteter i hele 2025, så dette har kørt fint trods de andre genvordigheder.
Dog må vi også se tilbage på et noget magert år rent udlejningsmæssigt. Salen har været udlejet til private arrangementer i alt 7 gange. Det er for lidt, og i den kommende bestyrelse vil vi drøfte hvad årsagen er, og hvad der skal til for at lokalet bliver udlejet oftere.
Vi har dog allerede lavet enkelte reklametiltag:
· Købt et roll-up banner
· Hustandsomdelt foldere
Heldigvis går det fint med vores foreningsmedlemmer
· Borgerforeningen
· VUG
· Vitruppen
· Nr. Lyngby jagtforening
· Venstre
· Vittrup Fri Fagskole
· Nr. Lyngby Borgerforening
· Livsnyderne
· Nørklerne
· m.fl.
bruger lokalerne til alt mellem himmel og jord.
Når jeg i min indledning startede med at sige at det har været et tumultarisk år, ved de fleste sikkert at jeg tænker på at børnehaven i maj måned meldte ud at de havde valgt at nedlægge sig selv på grund af for få børn.
Nu var gode råd dyre, for den formelle situation var den at Skummesalen bor til leje hos børnehaven, der ejer mejeriet. Hvad skulle vi gøre?
Der var to muligheder: Enten at finde en ny ejer, der gerne ville leje 1. salen ud til os (for 0 kr.), eller vi kunne forsøge at købe mejeriet, og finde en lejer til stueetagen.
Heldigvis fik vi hurtigt en god dialog med børnehavens bestyrelsesformand Jannik Røge. Han kunne fortælle, modsat hvad vi troede at eventuelle overskydende midler i børnehaven jf. deres vedtægter skulle tilfalde Hjørring Kommune.
Såvel Jannik som Skummesalens bestyrelsen kunne bedre se en idé i at lokalområdet så vidt muligt blev tilgodeset, nu da Vittrup mister et stort aktiv i form af børnehaven.
Vi blev derfor enige om at hvis Skummesalen ønskede det, ville vi kunne overtage mejeriet for et beløb der betyder at børnehaven kan lukke med skindet på næsen, men heller ikke mere.
Det skal også nævnes at vi tog kontakt til kommunens landsby kontaktpersoner, og de har været meget behjælpelige med at lave et udkast til prospekt over alle de muligheder der er i bygningen, så interesserede mulige ejere eller lejere kunne blive inspireret.
Vi afholdt også et borgermøde, hvor rigtig mange Vittrup borgere mødte op, og rigtig mange ideer kom på banen. Desuden blev der efterlyst frivillige der kunne assistere bestyrelsen i det kommende arbejde. Bestyrelsen skylder derfor en stor tak til Morten Pedersen, Karsten Andersen, Jette Rom, Ole Dam og Erik Rasmussen.
Efterfølgende spredte rygtet sig om de ledige lokaler, og der var flere interesserede der henvendte sig. Blandt andet var der planer om en restaurant i lokalerne. Det måtte desværre droppes igen, da en ombygning til dette formål ville være for omkostningstung.
Lang historie kort: her i 2026 løste tingene sig, Skummesalen har købt mejeriet, og stueetagen er lejet ud til Frank og Lone og Ida der - som I kan se – driver en antikvitets- og loppe forretning. Den ser ud til at være kommet godt fra start, og det er vi naturligvis alle glade for.
Det har selvfølgelig også stillet nogle nye krav til Skummesalen, vi har måttet installere nogle nye forbrugsmålere, så Skummesalens og forretningens forbrug kan adskilles. Vi er blevet momsregistreret, så moms kan trækkes fra.
Til selve købet og alt det papirarbejde der følger i den anledning, har vi fået stor hjælp af Lars Ole Wiese fra Lyngby, der var børnehavens revisor. Han har været en kæmpe hjælp, også med at udforme en lejekontrakt til de nye lejere.
Nu håber vi at der er kommet ro på, så vi ser ind i et mere roligt 2026.
:::::
Der var ingen kommentarer til beretningen, der blev vedtaget uden afstemning
Ad 3 Fremlæggelse af årsregnskab
Kasserer Dorte Porsborg fremlagde regnskabet der viste et negativt resultat på 4.478,78 kr., hvilket især skyldes mindre udlejning end normalt.
Balancen udviser derefter aktiver for 143.694,50 Kr.
Den ene revisor Helge Ulrik gjorde opmærksom på at han ikke havde haft mulighed for at revidere regnskabet. Kassereren oplyste at hun ikke havde været opmærksom på at Skummesalen har to revisorer, så kun den anden revisor, Peer Toft havde revideret og godkendt regnskabet.
Regnskabet blev herefter godkendt
Ad 4 Fastsættelse af kontingent
Bestyrelsen foreslår uændret kontingent på 100 kr. for individuelle medlemskaber og 500 kr. for foreningsmedlemskaber.
Dette blev godkendt
Ad 5 Behandling af indkomne forslag: Forslag til nye vedtægter
Niels Vinther redegjorde for at som konsekvens af børnehavens lukning er det nødvendigt at ændre vedtægterne, og han gennemgik de foreslåede ændringer der udover at skrive børnehaven ud af vedtægterne også omfattede en moderniseret formulering vedrørende annoncering af generalforsamlingen m.m.
De nye vedtægter blev godkendt, men da der ikke var 2/3 af foreningens medlemmer tilstede skal vedtægterne endeligt konfirmeres på en ekstraordinær generalforsamling den 7. maj 2026 kl 17.00 i Skummesalen
Ad 6 Valg af bestyrelsesmedlemmer
Repræsentanter fra Borgerforeningen
Dorte Porsborg ønskede ikke genvalg og bliver afløst af Jette Rom
Repræsentanter fra VUG
Anette Rom Nielsen var på valg, og VUG har indstillet hende til genvalg
Individuelle medlemmer
Der skulle vælges to medlemmer til afløsning for børnehavens repræsentanter
Birgitte Jørgensen blev valgt
Karsten Andersen blev valgt
Den samlede bestyrelse ser herefter således ud:
Niels Vinther (på valg igen 2027)
Jesper Larsen (på valg igen 2027)
Annette Steen Jensen (på valg igen 2027)
Jette Rom (på valg igen 2027)
Anette Rom Nielsen (på valg igen 2028)
Birgitte Jørgensen (på valg igen 2028)
Karsten Andersen (på valg igen 2028)
Ad 7 Valg af 2 suppleanter
Johnni Bæk blev valgt som 1. suppleant
Morten Pedersen blev valgt som 2. suppleant
Begge for en et-årig periode
Ad 8 Valg af revisor
Peer Toft ønsker at trække sig fra posten, herefter blev
Dorte Porsborg valgt for en 1-årig periode
Helge Ulrik blev valgt for en toårig periode
Ad 9 Eventuelt
Generalforsamlingen gjorde bestyrelsen opmærksom på at såfremt børnehavens legeplads bliver helt nedlagt, vil det gøre Skummesalen væsentligt mindre attraktiv til udlejning til selskaber med børn, f.eks. konfirmationer m.m.
Bestyrelsen lovede at arbejde videre med problemstillingen
Der blev spurgt til mulighederne for fortsat at parkere overfor mejeriet hos den forhenværende købmandsgård. Bestyrelsen oplyste at man har en mundtlig aftale med ejeren Lars Nielsen om fortsat at kunne benytte parkeringspladsen, men hvis købmandsgården bliver solgt bortfalder aftalen, og en ny skal forhandles.
_____________________
Referent Niels Vinther
_____________________
Dirigent Benny Stenkær
Nyvalgt bestyrelse:
Niels Vinther Jesper Larsen Annette Steen Jensen Jette Rom
Anette Rom Nielsen Birgitte Jørgensen Karsten Andersen
SÅDAN BLIVER DU MEDLEM AF SKUMMESALEN
Og husk at indbetale medlemskontingent kr. 100 pr. person samt 500 kr. pr. forening på mobilpay 3671CF eller på Skummesalens konto 9070 1629870934.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen
Skummesalen